We kunnen aan de slag - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Marije Dokter - WaarBenJij.nu We kunnen aan de slag - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Marije Dokter - WaarBenJij.nu

We kunnen aan de slag

Blijf op de hoogte en volg Marije

26 Februari 2014 | Oeganda, Mbale

We raken al aardig gewend aan de dagelijkse bezigheden van een leerkracht in Oeganda. De gemiddelde leerkracht in Oeganda maakt zich nergens druk over. De ochtend begint gewoon lekker rustig en als ze zin hebben om les te geven laten ze de kinderen naar het klaslokaal komen en gaan dan beginnen met de les. De ene dag is dit om half 11 en de andere dag om 11 uur. Net wat het beste uit komt. Natuurlijk wordt er ook uitgebreid thee gedronken. Dat duurt hier gemiddeld een uur. Na het middageten is er nog een groep kinderen dat extra ondersteuning krijgt bij het lezen en schrijven. Hier helpen wij elke dag bij. Het is erg leuk om te zien hoe de kinderen vooruit gaan. Dit zijn trouwens geen straatkinderen, maar kinderen die naar school gaan en in groep 3 of 4 zitten.

Wij hebben maandag met Christine besproken wat wij voor CRO kunnen betekenen. Ze vertelde ons dat ze graag hulp willen bij het differentiëren en bij het leren lezen en schrijven in het Engels. Wij willen werkbladen maken waarbij de kinderen leren de letters van het alfabet te schrijven. De kinderen kunnen op zich wel schrijven, maar ze weten niet hoe ze de letters moeten schrijven. Ze tekenen de letters als het ware gewoon na. Wat ons maandag ook op viel was dat de leerkracht veel te hard van stapel liep. Hij verwacht direct van de kinderen dat ze hele woorden kunnen schrijven. Sommige kinderen kunnen nog niet eens een potlood vasthouden laat staan woorden schrijven. Wij hebben dit aangegeven en verteld dat wij in Nederland eerst beginnen met het voorbereidend schrijven. De kinderen maken dan eerst golfbewegingen of zigzagbewegingen. Dit hebben wij dinsdag laten zien. We hebben alle kinderen een blad gegeven met lijnen erop die ze na moesten tekenen. Het viel al gelijk op dat dit voor sommige kinderen nog te moeilijk was. De leerkrachten waren erg enthousiast over deze les. We gaan er de rest van de week mee verder. We maken het elke dag een beetje moeilijker. We beginnen dan volgende week pas met het schrijven van de letters.

In Oeganda leren de kinderen de letters in de volgorde van het alfabet, dus eerst de a, dan de b enz. In Nederland doen wij dat anders. We beginnen met letters die op elkaar lijken zoals de c, o, a, d etc. We hebben dit aan de leerkrachten laten zien en ze waren meteen enthousiast. Wij willen deze volgorde aanhouden om te kijken of dit een ander effect heeft op het schrijven van de kinderen. Als dit geen positief effect heeft kunnen ze altijd nog terug grijpen naar hun methode. Ik ben benieuwd hoe de rest van de week eruit gaat zien. Ik hoop dat de leerkrachten wat meer les gaan geven en dat wij ook iets meer kunnen doen dan alleen maar thee drinken en met de kinderen spelen. We gaan het zien!

• 26 Februari 2014 - 20:00

Annelie:

Hee meiden, wat ontzettend leuk om al die verhalen van jullie te lezen. Jullie gaan een verschil maken daar! Super tof!

Liefs en dikke kus Annelie.
    Ook de groeten van Rik