Jinja - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marije Dokter - WaarBenJij.nu Jinja - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marije Dokter - WaarBenJij.nu

Jinja

Blijf op de hoogte en volg Marije

19 April 2014 | Oeganda, Jinja

Donderdagavond werden we met de auto opgehaald door Daniël en Thorsten om naar Jinja te gaan. We hebben twee en een half uur gereden en kwamen rond 22.00 uur aan op de plaats van bestemming. Het was een plek voor backpackers, wat betekend dat het niet al te duur is en dus ook niet al te luxe. Inge en ik zijn een slaapzaal binnengelopen en al snel zagen we dat er nog bedden vrij waren. We hebben een stapelbed uitgekozen en zijn gaan slapen. We waren erg moe van de reis en vielen bijna gelijk in slaap. Rond 7 uur waren we al weer wakker en besloten we om uit bed te gaan. We hebben ons even opgefrist en zijn toen buiten gaan zitten. Tot onze spijt zagen we dat het heel hard regende. Het was de bedoeling om rond kwart over 8 te vertrekken richting het tropisch regenwoud om daar te gaan mountainbiken, maar aangezien het zo hard regende zijn de plannen gewijzigd (het is immers Afrika). We hebben gewacht tot de regen voorbij was en zijn uiteindelijk rond kwart over 10 in een hele mooie bus gestapt en richting het regenwoud gereden. De rit duurde ongeveer een half uur en na dit half uur kwamen we aan op de plek waar we zouden beginnen met mountainbiken. De fietsen werden uit de bus getild en we maakten ons klaar om te beginnen aan de rit. We werden vergezeld door onze gids genaamd Brian. Het was een hele leuke man die heel veel wist te vertellen over de natuur. Ik heb hem mijn camera gegeven en hij heeft gedurende de tocht heel veel foto’s gemaakt.

Aangezien het in de ochtend heel hard geregend had waren de wegen heel nat en modderig. Dit betekende dat na 100 meter te hebben gefietst het al net leek alsof we allemaal aan de diarree waren. Onze fietsen hadden geen spatborden en alle modder vloog in het rond. Na 10 minuten zagen we er al niet meer uit. Alles was rood van de modder. Maar ondanks de modder was het een hele mooie tocht. We kwamen echt de mooiste dingen tegen! We zijn op een gegeven moment midden in het bos gestopt om foto’s te maken. Het leek net alsof ik in de vlindertuin in de dierentuin stond. Het rook er precies zo en er vlogen ook heel veel mooie vlinders. Het was prachtig! Helaas hebben we op deze plek Inge achter moeten laten. Waarschijnlijk had ze iets verkeerds gegeten en heeft ze helaas de tocht niet af kunnen maken. Gelukkig hadden we een hele lieve chauffeur die haar heeft opgehaald en haar heeft rondgeleid door het bos waar ze heel veel apen heeft gespot. Onze tocht ging verder en naarmate we dichter bij de waterval kwamen werd het pad smaller. Op een geven moment was het pad zo smal en glad dat we niet meer konden fietsen en dat we met de fiets in de hand verder moesten gaan. We moesten trouwens ook heel vaak van onze fiets af omdat er een boomstam midden op het pad lag. Bij de waterval aangekomen hebben we even heerlijk gepicknickt met ananas en bananen. Na ongeveer 5 minuten stikte het van de vlinders. Het leek wel alsof de vlinders op de geur van de ananas af waren gekomen. Het was heel mooi! Op de terugweg begon het helaas te regenen en zijn we heel snel terug gefietst in de hoop dat we niet al te nat zouden worden. Het was een super mooie tocht en ik heb echt genoten!

Toen we weer bij onze slaapplek waren zijn we gelijk onder de douche gestapt (met kleren en al, want deze hadden echt een wasbeurt nodig). Ik heb mijn benen drie keer moeten wassen voordat ze eindelijk weer een beetje schoon waren. Na het douchen zijn Inge en ik naar een Chinees restaurant gegaan om daar lekker te eten. Ja, we hebben gewoon Chinees gegeten in Uganda! Het was net zoals de Chinees in Nederland. Het was echt heerlijk! Na het eten zijn we terug gelopen naar onze slaapplek en besloten we om op tijd naar bed te gaan. We waren toch wel redelijk moe geworden van de fietstocht en vielen rond half 10 al in slaap.

’s Ochtends was ik al weer vroeg wakker en ben ik lekker buiten gaan zitten in de zon. Vandaag zou een heerlijk meidendagje worden. We zouden namelijk gaan shoppen! Jinja is veel groter van Mbale en hier zitten ook veel meer blanken wat betekend dat er een heleboel souvenirwinkels zijn. We hebben eerst heerlijk ontbeten bij Brood (ja die hebben ze ook in Jinja ) en zijn daarna op zoek gegaan naar leuke souvenirs om mee te nemen naar huis. In Jinja stikt het echt van de souvenirwinkels. We wisten op een gegeven moment gewoon niet meer waar we moesten kijken. Het is allemaal zo leuk! Ik denk dat ik een extra koffer moet kopen om al mijn souvenirs mee terug te kunnen nemen naar Nederland. We worden ook al steeds beter in het afdingen. Het is hier heel normaal om te onderhandelen over de prijs. Je gaat gewoon een beetje bluffen en zegt dan bijvoorbeeld dat je het bij een andere winkel voor een veel lagere prijs kan krijgen. Als ze dit horen willen ze wel met je praten en onderhandelen over de prijs.

Rond een uur of 1 begonnen we honger te krijgen en hebben we een leuk restaurantje opgezocht om te gaan eten. Na het eten besloten we om terug te gaan naar Mbale. We zijn donderdag in het donker naar Jinja gereden en vonden het allebei toch niet zo prettig om in het donker te rijden. Daarom leek het ons een beter idee op vroeg naar huis te gaan zodat we niet in het donker hoeven te reizen. We kwamen bij een bushalte aan waar een hele vriendelijke man vroeg waar we naartoe moesten. Wij vertelden dat we naar Mbale moesten en dat we graag met een goede bus wilden gaan. Hij vertelde dat hij dat wel even voor ons zou gaan regelen. We hebben ongeveer 20 minuten aan de kant van de weg gestaan voordat er een goed busje langskwam met een goede chauffeur. Aangezien wij blank zijn mochten we voorin zitten. Wat waren we blij dat we voorin zaten. Het is hier de normaalste zaak om zoveel mogelijk mensen in de bus te proppen. Er kan altijd nog wel iemand bij! (een busje, een busje, een busje vol met…). Op een geven moment zat de bus zo vol dat de deur niet meer dicht kon. Er zaten trouwens niet alleen mensen in de bus, ook kippen mochten mee. Het was een hele belevenis om met zo’n busje te reizen. We stopten ook geregeld om nog meer mensen mee te nemen, want hoe meer zielen, hoe meer vreugde. Na 3 uur rijden kwamen we aan in Mbale en werden we redelijk dicht bij ons huis afgezet. We waren zo blij dat we weer vaste grond onder onze voeten voelden! We zijn snel naar huis gegaan en hebben een groot glas cola gepakt en achterover geslagen. We hebben onze spullen opgeruimd en hebben een heerlijke douche genomen!

Tot onze grote vreugde zagen we dat Yep een mail gestuurd had over onze scriptie. In deze mail vertelde hij dat onze scriptie is goedgekeurd!!! Ons weekend kan niet meer stuk! We kijken terug op een heerlijk weekend met weer heel veel lol en leuke belevenissen!