Ik ben weer een ervaring rijker! - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Marije Dokter - WaarBenJij.nu Ik ben weer een ervaring rijker! - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Marije Dokter - WaarBenJij.nu

Ik ben weer een ervaring rijker!

Blijf op de hoogte en volg Marije

06 April 2014 | Oeganda, Mbale

Vandaag stond er weer een bergwandeling naar Mount Wanale op het programma. Om 9 uur ben ik in m´n eentje vertrokken richting Mount Elgon Hotel. Omdat het te ver is om te lopen heb ik een bodadriver staande gehouden en ben door deze vriendelijke meneer veilig naar het hotel gebracht. Daar aangekomen viel het mij op dat ik de eerste was. Ik begon al te twijfelen of er vandaag wel een groep de berg op zou gaan omdat het vrij bewolkt was, misschien dat het dan niet door gaat omdat het te gevaarlijk is ofzo. Maar gelukkig kwamen er al snel meer mensen aan die ook naar Mount Wanale gingen. Natuurlijk was Daniël ook van de partij en samen met hem ben ik gaan lopen.

Vandaag was een perfecte dag voor een bergwandeling. Het was bewolkt en dus lang niet zo warm als de vorige keer. Het was heerlijk! Eenmaal boven aangekomen begon de zon te schijnen. Omdat ik niet had verwacht dat de zon vandaag nog tevoorschijn zou komen heb ik mijn bikini thuis gelaten. Ik kon dus helaas niet in het beekje zwemmen. Achteraf was ik daar niet echt rouwig om, want het water was steenkoud! Na ongeveer een half uur op een steen te hebben gezeten en genoten te hebben van een banaan en een pindakoek van Brood zijn we verder gelopen. We waren nog geen 5 minuten onderweg of het begon keihard te regenen. We zagen verderop een huisje en zijn daar snel naartoe gelopen om daar onder het afdakje te gaan schuilen. Natuurlijk was ik wel voorbereid op een regenbui omdat het vanmorgen al heel bewolkt was. Ik pakte snel mijn regenjas uit mijn rugzak en heb die aangetrokken. Alle Afrikaanse jongens die mee waren begonnen me uit te lachen. Echt weer die Muzunkus die van alles meenemen tijdens een bergwandeling! Nou, ik was ontzettend blij met mijn regenjas en deze jongens waren al snel jaloers want het was toch wel erg koud zo zonder jas. Zie je nou wel dat een rugzak van pas komt!

Toen het iets minder hard begon te regenen zijn we verder gaan lopen want er bleven maar donkere wolken aan komen. We moesten eerst nog een stukje omhoog lopen en daar ging het al mis. Ik gleed bijna op mijn smoel maar kon mij gelukkig nog net op tijd vasthouden aan een polletje gras. Ik had mijn wandelschoenen aan maar deze schoenen zijn niet gemaakt voor het wandelen in de regen in Afrika. Chadrick, een jongen van de hikinggroup, vertelde me dat het beter zou gaan wanneer ik mijn schoenen uit zou doen. Ik heb hem even schaapachtig aangekeken omdat ik dacht dat hij een grapje maakte. Maar hij stond er op dat ik mijn schoenen uit moest deen omdat ik anders uit kon glijden en mezelf kon bezeren. Ik heb eerst even een minuutje getwijfeld maar heb toch maar de wijze raad van Chadrick opgevolgd. Ik heb mijn schoenen en sokken uitgetrokken en aan mijn tas gehangen. De hele weg terug heb ik op mijn blote voeten gelopen. Het was een hele ervaring! De hele weg was één glibberige bedoeling. Omdat het zo hard had geregend waren de paden zeiknat en glibberig geworden. Ik moest bij elke stap heel goed nadenken. Chadrick liep de hele weg voor mij en vertelde mij precies waar ik mijn voeten neer moest zetten. Mijn voeten hebben vandaag met heel veel verschillende ondergronden kennisgemaakt. Zo zijn mijn voeten over rotsen gelopen, door gras gegleden, door moestuinen en kleivelden gedenderd (net zolang tot er dikke klonten klei tussen mijn tenen bleven kleven) en natuurlijk door water en modderplassen gelopen. Ik was ontzettend blij met een gids als Chadrick. Hij is de hele weg bij mij gebleven en elke keer als hij iets achter zich hoorde glijden keek hij om of hij mij tegen moest houden om te voorkomen dat ik niet in een afgrond terecht zou komen.

Ik had verwacht dat mijn voeten aan het eind van deze wandeling rood en bloederig zouden zijn, maar dat is helemaal niet het geval. Op blote voeten lopen viel reuze mee! Ik heb niet eens een snee in mijn voet. Als ik terugkijk waar ik allemaal door heen ben gekomen is het een wonder dat ik geen wondjes aan mijn voeten heb. Het was in ieder geval een hele ervaring om op blote voeten te wandelen. Toen ik bij de straat aan kwam zag ik dat Daniël op me had staan wachten. Hij neemt het laatste stuk terug naar Mount Elgon Hotel altijd een boda-boda en ik mocht met hem mee. Ik heb snel mijn teenslippers aangetrokken (ja die had ik ook meegenomen in mijn rugzak) en ben op de boda-boda gaan zitten. Eenmaal aangekomen bij Mount Elgon Hotel zat Inge ons al op te wachten. Ze begon ontzettend hard te lachen toen ze ons zag. Mijn voeten waren helemaal bruin van de modder. Niet alleen mijn voeten waren bruin, ook mijn handen, mijn rugzak, mijn broek en mijn schoenen. Omdat wij ontzettende honger hadden gekregen (het was al 2 uur) hebben we Chimichenga’s besteld. Omdat het altijd even duurt voordat het eten klaar is ben ik snel naar de douchejes gelopen bij het zwembad om daar mijn voeten te wassen. Toen ik terug kwam kon ik zo aanschuiven en kon ik genieten van mijn lunch! Na de lunch begon ik het toch vrij koud te krijgen want we waren natuurlijk wel nat geworden van die regen. Normaal gesproken, als we hebben gezwommen, ga ik altijd even onder de douche bij het zwembad. Ik had nu niet gezwommen en had geen handdoek maar wilde wel graag even onder een warme douche. Ik ben naar de jongen van het zwembad gelopen en heb hem heel vriendelijk gevraagd (met mijn puppyogen) of ik heeeeel misschien voor Ush 2.000,- een handdoek zou mogen lenen zodat ik een warme douche kon nemen. Aangezien de mensen hier net echt heel duidelijke praten en niet goed articuleren dacht ik dat hij zei “no for three” (dus voor 3.000,-), maar in werkelijkheid zei hij “no, for free!”. Normaal gesproken is hij heel moeilijk en wil hij altijd dat je overal voor betaald dus is stond met mijn mond vol tanden. Even later bracht hij mij een handdoek en heb ik een heerlijke douche genomen! He made my day!

Eenmaal thuis gekomen heb ik gelijk mijn natte kleren uitgetrokken en in een wasteil gegooid. Ze waren zo vies dat het water binnen de kortste keren helemaal bruin geworden was. Ik heb er flink op lopen boenen en volgens mij zijn ze nu wel weer redelijk schoon. Wat heb ik vandaag weer genoten van de bergwandeling. Het is wel allemaal iets anders verlopen dan dat ik van te voren in gedachte had, maar het was wel heel leuk!

  • 06 April 2014 - 22:50

    Mirjam Rossing:

    Wat leuk om al je mooie verhalen te lezen Marije!
    Geniet nog maar lekker van het mooie Oeganda!
    Groetjes,
    Mirjam

  • 07 April 2014 - 23:36

    Hennie :

    Hoi Marije,

    Ik geniet erg van je mooie verhalen. Je kunt op de foto's wel zien dat je het erg naar je zin hebt, je glundert helemaal en de lach op je gezicht is zo'n beetje van oor tot oor.
    Wat gaat de tijd snel, nog even en dan heb je echt vakantie met Peter en Inge. Geniet er nog even van. Ben heel benieuwd naar alle foto's en verhalen.
    Kunnen we Inge nog iets speciaals meegeven voor de kinderen, laat het maar even weten.

    Groetjes Hennie
    en de rest van kantoor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 15615

Voorgaande reizen:

14 Maart 2015 - 16 Mei 2015

Tanzania

11 Februari 2014 - 11 Mei 2014

Oeganda

Landen bezocht: